Jak przygotować się do zgłoszenia znaku towarowego?

Masz nowy pomysł na biznes albo na nowy produkt/usługę i chcesz zgłosić swój nowy znak towarowy? Jeśli tak, to koniecznie czytaj dalej. Z tego artykułu dowiesz się jak się przygotować do zgłoszenia znaku towarowego, jakie są różnice między znakiem polskim, unijnym i międzynarodowym oraz na co zwrócić szczególną uwagę przy układaniu wykazu towarów i usług.

Grafika, czy słowo?

Jeśli masz już wymyśloną nazwę albo stworzone logo ustal co dokładnie będziesz chciał chronić jako znak towarowy. Odpowiesz sobie na to pytanie, odpowiadając na następujące pytania:

  • Jakie oznaczenie wyróżniające mój produkt od innych podobnych produktów na rynku, będę na nim umieszczał?
  • Czy planuję oddzielną stronę www? Jaka nazwa będzie w domenie tej strony?
  • Czy planuję promować swój produkt/usługę na profilach społecznościowych? Jaka nazwa będzie w nazwach kont?

Jeśli odpowiedzią na wszystkie powyższe pytania jest jedna określona nazwa słowna to już wiesz co jest Twoim słownym znakiem towarowym.

Kolejne pytanie, które warto sobie zadać to, czy wraz z nazwą słowną będziesz używał jakiejś grafiki. Może to być sygnet umieszczony nad Twoją nazwą słowną, albo Twoja nazwa słowna zapisana konkretną czcionką wraz z dodatkowymi elementami graficznymi, czy kolorystyką. Jeśli tak, to powinieneś rozważyć, czy chcesz objąć ochroną także tą grafikę. Poniżej kilka przykładów znaków towarowych słowno-graficznych.

W większości przypadków to nazwa słowna jest najważniejsza i daje Ci największą ochronę. Warstwa graficzna najczęściej co jakiś czas się zmienia bo rynek wręcz wymaga „odświeżenia” wizualizacji marki i dostosowania jej do najnowszych trendów.

Jeśli więc postawisz tylko na znak słowno-graficzny, wraz z odświeżeniem marki prawdopodobnie będziesz musiał także rejestrować nowy znak. Ale jeśli postawisz na nazwę słowną – bez względu na to jakiej grafiki będziesz używał, znak ten pozostanie aktualny.

Oczywiście zakładam, że Twoja nazwa słowna nie jest opisowa lecz odróżniająca. Nazwa jest opisowa wtedy, kiedy wprost wskazuje na jakieś cechy danych produktów lub usług. Przykładem nazwy opisowej może być np. znak towarowy słowny „PURE” dla towarów woda, napoje. Dlaczego? Słowo „pure” jest jednym z podstawowych słów języka angielskiego i oznacza „czysty”. Z uwagi na to, iż przyjmuje się, że Polacy znają podstawowe słowa języka angielskiego, odczytają oni znak towarowy „PURE” jako wskazanie, że towary nimi oznaczone tj. woda oraz wszelkie inne napoje są czyste, bądź też mają czysty skład bez konserwantów. Na taki znak, zarówno polski urząd, jak i unijny niewątpliwie nie udzieli prawa ochronnego.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy Twój znak jest opisowy czy nie oraz/lub tego jaki znak powinieneś zgłosić, umów się ze mną na poradę prawną. Po zapoznaniu się z planami co do Twojego nowego biznesu, będę w stanie poradzić Ci w jaki sposób powinieneś chronić swoją nową markę. Ponadto, powiem Ci, czy Twoja nazwa jest opisowa i czy istnieje ryzyko odmowy rejestracji Twojego znaku przez Urząd.

Zweryfikuj nazwę

Możesz mi wierzyć lub nie, ale na rynku jest mnóstwo towarów i usług o różnych nazwach, które to nazwy pełnią funkcję znaków towarowych. Spora część z nich jest już zarejestrowana i chroniona prawnie. Zanim zatem zgłosisz swój znak lub zaczniesz sprzedawać swój nowy produkt lub usługę, sprawdź czy Twoja nazwa na pewno jest dostępna.

Jak sam możesz to sprawdzić?

Najlepiej wpisz w wyszukiwarkę internetową swoją nazwę oraz produkt, który zamierasz sprzedawać pod tą nazwą. Przykładowo, jeśli chcesz sprzedawać butelkowaną wodę mineralną pod nazwą „PURITY”, wpisz w wyszukiwarce hasła: „purity” i  „woda”. Jeśli nie pojawi Ci się żaden produkt będący wodą o nazwie PURITY (albo nazwą zbliżoną), rozszerz wyszukiwanie poprzez zamianę hasła „woda” na „napoje”, a jak nadal nic nie znajdziesz wpisz „artykuły spożywcze”.

Teoretycznie jeśli wszystkie w/w wyszukiwania nie ujawnią żadnej wody, napoju, czy artykułu spożywczego o nazwie „PURITY” (bądź nazwie zbliżonej), będziesz mógł przyjąć, że Twoja nazwa nie jest używana. Już jest to ogromna wiedza, ale nadal powinieneś sprawdzić czy Twoja nazwa nie jest zarejestrowana albo zgłoszona do rejestracji jako znak towarowy. Może bowiem być tak, że jakaś nazwa jest już zastrzeżona ale nie jest jeszcze używana w obrocie.

Zgłoszone i zarejestrowane znaki towarowe możesz sprawdzić w bazach znajdujących się na stronach urzędów patentowych:

Pamiętaj jednak, że aby przeprowadzić pełną weryfikację czy Twoja nazwa jest dostępna, niezbędne jest posiadanie pełnej wiedzy i doświadczenia w tematyce znaków towarowych. Nie wystarczy bowiem sprawdzić, czy istnieją identyczne znaki do Twojego. Trzeba także sprawdzić znaki podobne. Dlatego, jeśli masz nawet najmniejsze wątpliwości co do tego, czy możesz zgłosić swój znak – skontaktuj się ze mną. Mam już 14 lat doświadczenia w badaniach znaków towarowych i chętnie Cię w tym wyręczę.

Terytorium

Kolejną kwestią do rozważenia jest to, gdzie będziesz oferował, reklamował i sprzedawał swój produkt lub usługę. Jeśli Twoja działalność to świadczenie usług w określonym miejscu to Twoja działalność jest działalnością lokalną. Jest tak, kiedy przykładowo jesteś stylistką paznokci i masz swój salon kosmetyczny w konkretnym mieście, albo jesteś restauratorem i masz tylko jedną restaurację. Jeśli bowiem świadczysz swoje usługi np. w Gdańsku, będziesz kierował swoją ofertę do osób znajdujących się w Gdańsku, a nie w całej Polsce. Dlatego też Twoja działalność jest ściśle ograniczona terytorialnie i przez to jest działalnością lokalną. Oczywiście mowa tu o jednym lokalu bądź salonie. Jeśli będziesz miał sieć restauracji bądź salonów kosmetycznych pod tą samą nazwą, to Twoja działalność nie będzie już lokalna, lecz ogólnopolska.

W przypadku działalności lokalnej zazwyczaj wystarczające jest zgłoszenie swojego znaku jako znaku polskiego, czyli w Polskim Urzędzie Rzeczpospolitej Polskiej. Oczywiście trzymam za Ciebie kciuki i życzę Ci jak najwięcej sukcesów w biznesie, ale zakładam że raczej nie wyjdziesz ze swoją konkretną działalnością lokalną poza granice Polski. Jeśli się nie mylę, to nie ma potrzeby zgłaszania Twojego znaku jako znaku unijnego.

Co innego jeśli zamierzasz prowadzić swoją działalność poza granicami Polski. Wówczas warto ustalić w jakich krajach będziesz chciał sprzedawać swoje produkty / usługi w ciągu najbliższych 5 lat. Jeśli będą to jedynie kraje unijne, to najkorzystniej dla Ciebie będzie zgłosić tylko znak unijny. Taki znak ochroni Twoją nazwę na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Nie będziesz już musiał zgłaszać znaku polskiego. Wystarczy Ci ten jeden znak unijny.

PS. Pamiętaj, że Szwajcaria, Norwegia i Wielka Brytania nie są w Unii Europejskiej, więc znak unijny nie obowiązuje na terenie tych państw. Jeśli więc będziesz chciał sprzedawać swój produkt/usługę tylko w Polsce i np. w Wielkiej Brytanii, korzystnie będzie zgłoszenie znaku polskiego (ew. unijnego), a następnie wyznaczenie go poprzez zgłoszenie międzynarodowe na Wielką Brytanię.

Obecnie w większości krajów świata (obecnie w 193 krajach) możliwe jest skorzystanie ze zgłoszenia międzynarodowego znaku towarowego. Dzięki temu nie musisz wynajmować rzecznika patentowego w państwie spoza Unii, w którym chcesz sprzedawać. Są jednak takie Państwa, które nie należą do systemu znaków międzynarodowych, np. Makau, Tajwan, czy Kuwejt. W tych krajach będzie konieczność wynajęcia rzecznika patentowego do zgłoszenia znaku krajowego.

Musisz też pamiętać, że w Unii Europejskiej jest swobodny przepływ towarów i usług. Towary oraz usługi świadczone drogą internetową (np. kursy językowe online, doradztwo prawne itp.) najczęściej są oferowane za pośrednictwem Internetu. Zakładam, że Ty też planujesz sprzedawać w Internecie. A skoro tak, to każdy odbiorca znajdujący się w jakimkolwiek Państwie Unii Europejskiej może być Twoim klientem, zwłaszcza jeśli przetłumaczysz swoją stronę www na kilka języków Unii. Jeśli tak jest w rzeczywistości, to oznacza to, że oferujesz swoje produkty oraz/lub usługi na terenie całej Unii. Dlatego w takim przypadku zalecam Ci zgłosić unijny znak towarowy.

Jeśli tu także masz wątpliwości – pytaj! Wybór odpowiedniego systemu zgłoszenia znaku nie zawsze jest jasny i oczywisty. W razie wątpliwości podpowiem Ci gdzie zgłosić Twój znak, tak aby było to dla Ciebie korzystne, także finansowo.

Dla jakich towarów lub usług będziesz używał znaku?

Kolejne szalenie ważne pytanie dotyczy tego co sprzedajesz. Swój znak towarowy będziesz bowiem nakładał na konkretne towary bądź usługi i musisz je wskazać przy zgłoszeniu swojego znaku towarowego. Nie ważne, czy zgłaszasz znak unijny, polski, czy międzynarodowy – zawsze musisz mieć przygotowany wykaz towarów i/lub usług.

Jak przygotować wykaz towarów i usług?

Ustal co chcesz sprzedawać już teraz i w ciągu najbliższych 5 lat swojej działalności. Jeśli chcesz sprzedawać wodę, to w wykazie wpisujesz woda. A do jakiej kategorii należy woda? Do napojów! Wpisz więc także w swoim wykazie napoje. Jeśli myślisz o tym, że w ciągu kolejnych dwóch lat będziesz chciał sprzedawać także sok jabłkowy, to dodaj sok jabłkowy do wykazu. Oczywiście warto także dodać ogólną kategorię soków owocowych oraz nieco szerzej – soków. Dlaczego tak powinieneś zrobić? Załóżmy, że wprowadzasz na rynek pod marką „PURITY” soki jabłkowe, wydając na ich promocję niemałe pieniądze. Chciałbyś aby za rok obok Twojego soku na półkach sklepowych pojawił się sok pomarańczowy pod marką „PURITY”? Zakładam, że nie. Dlatego powinieneś zawsze dodawać do wykazu ogólną kategorię produktów do których należy Twój produkt. Mając rejestrację znaku towarowego „PURITY” na wszelkie napoje, nie tylko na wodę i sok jabłkowy, masz pewność że w dziale napoi nie pojawi się żadnej inny produkt o nazwie zbliżonej do Twojej nazwy. A nawet jeśli się pojawi, to szybko go „zdejmiesz” zarzutami dot. naruszenia Twojego znaku towarowego.

Musisz też pamiętać, że wykaz towarów i usług musi być uporządkowany według klas towarowych i usługowych. Jest to tzw. Klasyfikacja Nicejska. Obejmuje ona łącznie 34 różne klasy dotyczące różnych towarów oraz 11 klas dotyczących usług. Twój wykaz musi te klasy uwzględniać. O tym, jakie są klasy oraz co one obejmują przeczytasz w moim oddzielnym wpisie.

Samodzielnie, czy z pełnomocnikiem?

Samodzielne zgłoszenie znaku towarowego jest dość trudne ale nie niemożliwe. Jeśli jesteś pewien tego, że Twój znak towarowych nie jest opisowy ani zajęty oraz wiesz dla jakich towarów chcesz go używać, pewnie sobie z tym poradzisz. Jeśli jednak masz jakieś wątpliwości – nie ryzykuj!

Współpraca z pełnomocnikiem to nie tylko idealne dopasowanie zgłoszenia znaku towarowego do Twoich potrzeb, ale także pewność i bezpieczeństwo. Jeśli złożysz swój znak przez swojego pełnomocnika, będzie on za Ciebie pilnował korespondencji z Urzędami (np. gdy przyjdzie wezwanie do uzupełnienia dokumentacji albo konieczność poprawy wykazu towarów i usług) oraz będzie pilnował terminów i opłat urzędowych. Będziesz wiedział, że tylko Twój pełnomocnik otrzymuje korespondencję z Urzędu w sprawie Twojego znaku, co uchroni Cię przed coraz częstszymi oszustwami znakowymi. Wreszcie, pełnomocnik podpowie Ci czy przysługuje Ci prawo do ubiegania się o dotację do opłat za znaki towarowe oraz pomoże Ci taką dotację uzyskać.

Nie ryzykuj samodzielnym zgłoszeniem. Skorzystaj z mojej pomocy! Napisz do mnie tutaj i umów się na pierwszą bezpłatną konsultację (do 30 min).


Scroll to Top